Melalui Portal MalaysiaBiz, pengguna boleh mendapatkan pendaftaran perniagaan dan maklumat pelesenan daripada agensi berkaitan dan juga memohon dalam talian melalui gerbang tunggal. Ia membantu pengguna memulakan perniagaan dengan mudah.
6. Bagaimanakah cara pengguna mengakses perkhidmatan Portal MalaysiaBiz?
Pengguna boleh mengakses perkhidmatan Portal MalaysiaBiz dengan mengikuti lima langkah mudah ini seperti berikut:
1. Mendaftar ID Pengguna. 2. Membuat carian pendaftaran dan/atau pelesenan peniagaan. 3. Membuat pemohonan pendaftaran dan/atau pelesenan peniagaan. 4. Membuat semakan status permohonan. 5. Mendapat kelulusan.
8. Apakah ID yang diperlukan untuk permohonan dalam talian di Portal MalaysiaBiz?
Pengguna memerlukan 2 jenis ID, dan ianya adalah ID Pengguna dan ID Log Masuk (LID).
ID Pengguna adalah ID bagi pengguna untuk mengakses semua modul yang disediakan kepada pengguna di Portal MalaysiaBiz. Ia boleh dijana melalui menu "Daftar" di laman utama Portal MalaysiaBiz.
ID Log Masuk (LID) adalah ID bagi pengguna untuk mengakses sistem agensi (badan pendaftaran dan pihak berkuasa pelesenan) yang menyediakan aplikasi dalam talian melalui Portal MalaysiaBiz. Ia boleh dijana melalui "Direktori ID Log Masuk" di papan pemuka peribadi "MyDashboard"anda.
11. Apakah jenis maklumat pelesenan perniagaan yang boleh diperolehi dari Portal MalaysiaBiz?
Portal MalaysiaBiz menyediakan maklumat mengenai lesen perniagaan yang dikeluarkan oleh pelbagai peringkat agensi kerajaan dari pihak berkuasa persekutuan, negeri dan tempatan.
14. Sekiranya permohonan saya diluluskan, bagaimanakah saya boleh mendapatkan pendaftaran perniagaan dan sijil lesen saya?
Anda boleh mencetak sijil dalam modul "MyBusiness" atau "MyLicense" di Portal MalaysiaBiz bergantung kepada kebenaran percetakan oleh agensi berkaitan.